Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak může vypadat (nejen) řecký bankrot

Je možné, že v blízké budoucnosti Řecko nebo i jiné státy nebudou schopné hradit řádně a včas své splatné závazky, především úroky a splatné jistiny státních dluhopisů. Takové situaci se říká státní bankrot. V tomto článku chci nastínit možné scénáře vývoje. Nemám patent na rozum, je možné, že v úvaze udělám chybu nebo něco přehlédnu. Budu rád, když mě na chybu v diskusi upozorníte a budeme o ní diskutovat.

Friedrich August von HayekLudwig von Mises Institute

Státní bankrot může nabýt dvou základních podob. Může být buď řízený, kdy po dohodě s věřiteli dojde k "restrukturalizaci dluhu", tedy k prodloužení splatnosti, jeho snížení či podobně, často za cenu dalších závazků (např. ve formě reforem) nebo zajištění dluhu. Druhou variantu je neřízený bankrot bez dohody s věřiteli. Ti prostě neobdrží očekávanou splátku úroků nebo vrácení jistiny.

Je na místě zdůraznit, že problémy se státním zadlužením přímo souvisejí s ekonomickou aktivitou státu - se státními transfery (důchody, sociální politika a podobně), nákupy a podobnými výdaji. Přitom je velký rozdíl mezi situací, kdy stát má pod kontrolou emisi peněz, a situací, kdy pod kontrolou emisi peněz nemá.

V případě, že stát má pod kontrolou emisi peněz, může docházet k vykupování vládního dluhu pomocí měnové emise centrální bankou (v systému bankovnictví částečných rezerv za mohutného přispění komerčních bank). Stát v takovém případě uvolní do oběhu "nové peníze", které se z velké části tržně umístí právě do nákupu státních dluhopisů. Cenou za takový postup je znehodnocení měny všech, kdo měnu právě drží. Jde tedy o zdanění držitelů měny tzv. inflační daní. I v tomto případě státní dluh někdo zaplatí (neexistuje nic jako oběd zdarma).

Řízený bankrot se zachováním eura a jeho úskalí

Řízený bankrot znamená, že dojde k restrukturalizaci dluhu. Řecko (nebo jiný stát) pořád bude mít problém financovat svoji politiku. Závazky nutné pro přežití státních orgánů v takové situaci si vyžádají tvrdé ústupky vůči těm, kteří budou Řecko alespoň po přechodnou dobu financovat. Řecko tak postupně úplně ztratí (pokud už neztratilo) fiskální suverenitu stane se protektorátem věřitelů. Dočasně tedy jde o 2. cestu, dlouhodobě s přechodem k 1. cestě podle tohoto mého článku.

V Řecku stoupne nezaměstnanost, která bude dost možná dlouhodobá. Klesnou totiž státní výdaje, neklesne však daňové zatížení. Lze očekávat sociální nepokoje a rozvoj neoficiální (nedaněné) ekonomiky, protože lidé propuštění ze služeb státní správy (v důsledku úspor) se budou cítit oprávněně neplatit daně. Zda tato cesta může být úspěšná, bude proto záležet především na síle represe a státního (či spíše protektorátního) dohledu.

Cesta vnější podpory má nevýhodu také v tom, že s sebou přináší nejistoty. Nikdo si nemůže být jistý tím jak dlouho budou věřitelé ochotní "držet" bankrotující stát nad vodou a tak reálně hrozí, že se podniky v Řecku dostanou do potíží v mezinárodním obchodu. V mezinárodním obchodu totiž velké banky zajišťují převody peněz, a není-li jisté, zda dlužník věřiteli zaplatí, ceny odpovídajících nástrojů se zvýší. Koneckonců, dnes již Řecko odebírá Íránskou ropu dodávanou přes Turecko, protože Rusko se bojí jeho platební neschopnosti.

Tato cesta (řízený bankrot) už delší dobu sktytě probíhá. Věřiteli Řecka, kteří by mohli přijít o aktiva ve značné hodnotě, jsou totiž především evropské finanční instituce (především německé). Z vnitropolitických i euro-politických důvodů Německo a další země za tyto instituce pomáhají Řecku splácet a jako donor si klade podmínky (např. provedení reforem s cílem eliminovat schodek rozpočtu). Nejlépe ze situace vycházejí držitelé dluhopisů, protože potenciální ztráty za ně zatím hradí země eurozóny (EFSF), některé jiné země včetně ČR (přes MMF), všichni držitelé eur (expanzivní politika ECB) a také držitelé švýcarských franků (kvůli de facto zafixování kurzu švýcarskou emisní bankou).

Tato cesta, tedy zachování eura, může být dlouhodobě stabilní jen tehdy, pokud se Řecku podaří stabilizovat své veřejné rozpočty. To však znamená vykoupení či odpuštění velké části dluhu; bez toho se Řecko finančně "utopí" jen v nákladech na dluhovou službu. Euroval v obou formách (dočasný EFSF a trvalý ESM) je způsobem jak "prodat" toxické pohledávky za Řeckem a dalšími státy ostatním státům a jejich občanům. Ti by museli být padlí na hlavu, kdyby si takové cenné papíry koupili dobrovolně. Je proto snad lepší vnutit jim je povinně přes státní rozpočet - přes příspěvky do EFSF a ESM?

Může Řecko (či Německo) vystoupit z eurozóny?

Měnová odluka má také svá úskalí. První úskalím jsou mezinárodní dohody - tedy Smlouva o Evropské unii (SEU) a Smlouva o fungování Evropské unie (SFEU). Tyto smlouvy vůbec nepočítají s nějakým znovuzaváděním národních měn a pokud by Řecko či třeba Německo chtěly znovu zavést vlastní měny, musely by buď prosadit změnu smluv (primárního práva) - a to je úkol aspoň na rok - nebo vystoupit z Evropské unie (to jde rychle, pokud k tomu je vůle ze všech stran, jinak je to záležitost na dva roky). Samozřejmě je možné, že některý stát zavede národní měnu o své vůli a poruší jednostranně smlouvy; poté kdy Evropská unie přes zákaz zavedený Lisabonskou smlouvou poskytla úvěr Řecku a ECB horlivě nakupuje dluhopisy členských zemí, bych se však ani takovému postupu nedivil.

Inovativním přístupem by bylo souběžné zavedení další měny. SEU a SFEU totiž píší o tom, že "měnou státu euro" či "stát používá euro", ale nikde nepíše, že by stát nemohl mít třeba dvě měny. Avšak i tento novátorský přístup by vyžadoval alespoň tichý souhlas ústředních orgánů a velkých zemí EU, protože (podle článku 3 SFEU) Unie má výlučnou pravomoc v oblasti měnové politiky států, jejichž měnou je euro. Jinými slovy, Unie těmto státům může nakázat jakou budou mít v měnové oblasti legislativu.

Pokud by například Řecko, jako stát v potížích, skutečně opustilo měnovou unii (eurozónu), byť jednostranným rozhodnutím a v rozporu s mezinárodními smlouvami, muselo by provést měnovou odluku. Měnová odluka není nic těžkého, koneckonců jsme si ji zažili před necelými dvaceti roky. Jakmile se však měnová odluka provede, začne si nová měna žít svým životem.

Zavedení národní měny tak bude provázet znehodnocování nové měny vůči ostatním. To znamená, že například v Řecku budou růst nominální ceny (inflace). Obecně tak produkty z Řecka budou v zahraničí levnější (což automaticky podpoří export a výrobu) a zahraniční produkty budou Řecku dražší. Volný kurz tak opět bude držet na uzdě saldo zahraničního obchodu a inflační důsledky řeckého státního plýtvání ponesou ti, kdo zrovna drží řeckou měnu (viz ražebné a inflační daň).

Dočasné nepříjemnosti v bankrotující zemi

Ať jde už o zemi, které hrozí bankrot (a je tedy v ohrožení výplata státních zaměstnanců - např. policistů či státními firmami organizované mezinárodní transakce - jako je dodávka ropy) nebo o zemi, která má novou nedůvěryhodnou měnu (a tak je potíž s její směnitelností a tedy zahraničními dodávkami či udržením státních zaměstnanců), nevyhnou se obyvatelé takové země dočasným nepříjemnostem. Na webu je k dispozici celá řada článků popisujících situaci v Argentině poté, kdy země před cca 10 lety zbankrotovala.

Nemusíme však chodit příliš daleko, stačí si vzpomenout na dobu před rokem 1989 a krátce po něm. Československá koruna nebyla volně směnitelná, kurs se postupně vyvíjel a zahraniční obchod se vyvíjel společně s tím jak česká měna získávala důvěryhodnost. Lidé v bankrotující zemi musejí počítat s tím, že občas neseženou potraviny, že budou mít potíže se sehnáním paliva, že možná dočasně nebudou k dispozici dodávky plynu a vzhledem k dřívějšímu spoléhání se na ochranu policie (která dočasně nebude příliš dobře fungovat, když nebude jak účinně vyplácet policisty) vzroste kriminalita.

Buď-anebo

Nepříjemnosti popsané v předchozím odstavci by někdo mohl považovat za dobrý důvod pro "záchranu bankrotujících zemí za každou cenu". Potíž je v tom, že "záchrana" znamená buď centrální fiskální vládu nebo automatické přenesení (aspoň velké části) nákladů státního utrácení bankrotujícího státu na jiné (státy).

Varianta "rozmělnění" vede do průšvihu proto, že pokud se záchrana nezodpovědných stane pravidel, budou zanedlouho nezodpovědné všechny zúčastněné vlády. Financují totiž "konkurenci" vlastních voličů, a to není politicky dlouhodobě únosné. Však právě proto Němci odmítají eurobondy - zaplatili by totiž (opět) nejvíc (v úrokových nákladech vlastních dluhů).

Varianta "centrální fiskální vláda" vede k likvidaci konkurence - především mezistátní daňové konkurence. Nebude-li v Evropské unii daňová konkurence, nebudou mít daně žádný praktický limit. A zvyšování daňové zátěže (míry přerozdělování) vede ke zvětšování podílu státního rozhodování v ekonomice. Jde tedy o cestu do nevolnictví. Podobně to vidí také např. Štěpán Pírko.

Ať si každý vybere

Jsem zastáncem svobody a v přímém důsledku také soukromého vlastnictví. Principy můžete snadno pochopit (pokud Vás hudba v prezentaci irituje, ztlumte si zvuk). A pokud si mysíte, že jde o okrajový názor, zkuste se podívat třeba na příslušnou přednášku z Harvardu, jmenuje se Svoboda volby.

Vybírám si svobodu, a proto nechci ani centrální fiskální vládu EU ani automatické transfery. A o automatických transferech mezi zeměmi eurozóny (kam se můžeme dostat i bez vlastní vůle) se možná bude rozhodovat již tento týden - pokud Senát a Poslanecká sněmovna příslušné body programu opět nestáhnou z programu.

Pro uvolnění na závěr přidávám rapový klip, který ukazuje rozdíl mezi dnes populárním (a socialistickým) pojetím ekonomie v podání teorií Johna Maynarda Keynese a střízlivým pojetím ekonomie podle Rakouské ekonomické školy.

Autor: Karel Zvára | úterý 6.12.2011 7:47 | karma článku: 17,78 | přečteno: 1559x
  • Další články autora

Karel Zvára

Povinná podpora migrantů z Afriky se blíží

Zaštítěn kouřovou clonou směrnice o copyrightu přijal Evropský parlament 26. března 2019 Usnesení o základních právech lidí afrického původu.

27.3.2019 v 18:03 | Karma: 41,39 | Přečteno: 2426x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Karel Zvára

Hrátky s grafy

Data je dobré vizuálně prezentovat tak, aby je divák dobře pochopil. Často je ale možné vybrat z několika různých způsobů ten, který se autorovi nejlépe "hodí do krámu". Tentokrát o tom, zda vstup do EU zlepšil export ČR do EU-15.

22.3.2019 v 13:06 | Karma: 22,80 | Přečteno: 775x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Karel Zvára

Předvolební argumentační zamyšlení

Předčasné volby se blíží. A aby bylo jasné, že nejsem nestranný, hned na začátek uvádím, že v nich kandiduji za Svobodné. Chci se v tomto článku zamyslet nad tím, o co v politice podle mého názoru jde, a jaké argumenty jsou tedy relevantní a jaké nejsou. Pozoruji totiž, že někteří (a střílím i do vlastních řad) v předvolebním nadšení nejspíš nechtěně a nevědomě upřednostňují využití příležitosti pro "šťouchnutí do oponenta" před relevantností argumentů.

14.10.2013 v 7:30 | Karma: 22,46 | Přečteno: 739x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

Nešťastná amnestie

Prezident Václav Klaus vyhlásil při příležitosti 20. výročí nezávislosti České republiky dílčí amnestii. Osobně to považuji za nešťastný krok, kterým mne Václav Klaus rozhodně nepotěšil.

2.1.2013 v 21:42 | Karma: 24,55 | Přečteno: 1489x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

Omluva Zbyňku Pospíchalovi a společnosti Dial Telecom, a.s.

12. ledna 2012 jsem přednesl úvodní příspěvek na veřejné diskusi Svobodných na téma "regulace internetu". V rámci besedy jsem nesprávně uvedl jako příklad původce špatné konfigurace BGP směrovače společnost Dial Telecom, a.s. a jmenoval jejího zaměstnance Zbyňka Pospíchala (ne však jako původce chyby). Po upozornění beru svá slova zpět. Nesprávně jsem si totiž vzpomněl na úlohu jednotlivých aktérů ve dva roky starém článku, ve kterém jsem se o události dočetl. Tímto se omlouvám Zbyňkovi Pospíchalovi i společnosti Dial Telecom, a.s. a svá slova na jejich adresu, která jsem uvedl na zmíněné besedě, beru zpět.

1.2.2012 v 13:07 | Karma: 7,98 | Přečteno: 583x | Diskuse| Miniblogy

Karel Zvára

Česká republika prý dnes podepsala ACTA

Česká republika dnes v Japonsku připojila k mezinárodní smlouvě ACTA, který de facto likviduje svobodný internet, dělá z prohledávání elektronických přístrojů na hranicích pravidlo a téměř každého uživatele Internetu umožňuje stíhat pro "poškozování duševního vlastnictví. V žádném zdroji jsem se nedočetl kdo za Českou republiku ACTA podepsal ani od koho a jaký k tomu měl mandát. Pokud takovou informaci máte, prosím Vás o její zaslání.

26.1.2012 v 14:23 | Karma: 26,05 | Přečteno: 1790x | Diskuse| Společnost

Karel Zvára

Ve středu nebude fungovat anglická Wikipedie

Včera, v pondělí 16. ledna 2012, se na stránce Wikimedia Foundation objevilo prohlášení výkonné ředitelky Wikipedia Foundation Sue Gardnerové. Přináším jeho překlad, aby i ti, kdo nerozumí anglickému textu, rozuměli důvodům. Původní text je opatřen licencí Creative Commons Attribution - Share Alike License, která umožňuje jeho využití. Dále ještě odkazui na můj předchozí článek Piráti vs. Svobodní - domněnky a skutečnost, ve kterém je vložené video z příspěvku a besedy právě na téma regulace internetu. Zbytek článku je již jen překladem prohlášení výkonné ředitelky Wikimedia Foundation.

17.1.2012 v 10:54 | Karma: 17,25 | Přečteno: 1218x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

Svobodní vs. Piráti - domněnky a skutečnost

V posledních dnech se na webu (především blogy) objevily reakce na článek Benjamina Kurase Svobodné, nebo kradené? Narážím na článek pana Škopa či na článek v Pirátských novinách. Co mají Svobodní a Piráti společného a kde se zásadně liší? A co s tím má pan Kuras společného? Na to se pokusím odpovědět v tomto článku.

13.1.2012 v 14:36 | Karma: 28,95 | Přečteno: 4198x | Diskuse| Média

Karel Zvára

Na dlouho poslední šance na trvalou euro-výjimku

Dnes odletí premiér Nečas na jednání Evropské rady v Bruselu. Ve čtvrtek večer bude s ostatními státníky ze zemí Evropské unie a s "prezidentem" van Rompuyem večeřet. Na páteční ráno je naplánováno podepisování přístupové smlouvy s Chorvatskem, odpoledne se bude jednat o "řešení dluhové krize". Pan premiér má na dlouhou dobu poslední šanci prosadit jeho požadavek rozhodnout si o zavedení eura v České republice v referendu.

8.12.2011 v 10:01 | Karma: 20,90 | Přečteno: 1053x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

Bude tentokrát "euroval" schválen?

Euroval, tedy soubor dvou přerozdělovacích mechanismu - EFSF ("Evropský nástroj finanční stability") a ESM (Evropský stabilizační mechanismus, "Smlouva dluhů"), začíná, zdá se, být v České republice opět aktuálním tématem. Není divu, Poslanecká sněmovna i Senát hodlají již tento týden hlasovat o ratifikaci ESM (EFSF se nás zatím netýká).

5.12.2011 v 7:31 | Karma: 26,21 | Přečteno: 1332x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

Čekáme na Vaše jasné vyjádření proti "eurovalu", pane premiére..

Premiér Petr Nečas v březnu dohodl a svým hlasem podpořil účast České republiky na Evropském stabilizačním mechanismu (ESM), tedy na tom, čemu Slováci říkají "trvalý euroval". Od tohoto kroku jej tehdy Svobodní zrazovali. Petr Nečas na trvalý euroval kývl a napsal k tématu poměrně dlouhý dopis. Mohlo by se zdát, že si Petr Nečas v posledních dnech si uvědomuje, jaké důsledky by pro Českou republiku mohla účast na trvalém eurovalu (ESM) znamenat. Dokonce navrhuje, abychom o "přistoupení k euro" rozhodovali v referendu.

20.10.2011 v 7:04 | Karma: 38,32 | Přečteno: 4278x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

ESM: Černý scénář

Tento článek věnuji výhradně evropskému stabilizačnímu mechanismu (ESM), konkrétně tomu co by se snad v budoucnosti mohlo stát. Netvrdím, že se to stane, nechci nikoho strašit. Dost možná to bude jinak, alespoň pokud jde o načasování; proto jsem tento článek také nazval "černý scénář". U každého kroku se pokusím vypořádat s argumenty proti realističnosti scénáře. Ostatní argumenty snad zvládneme prodiskutovat pod článkem (jen nesedím celý den u počítače, dost možná odpovím až večer).

20.9.2011 v 10:03 | Karma: 30,66 | Přečteno: 2511x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

Tři cesty vývoje evropské dluhové krize

Řecko, a možná nejen Řecko, už mnoho měsíců stojí na pokraji státního bankrotu. Pomoc z EFSF či z MMF pomáhá prodlužovat agónii, neřeší však problém samotný. Ten je totiž ve společné měně při rozdílném výkonu ekonomiky Řecka a zemí jako je Německo či Rakousko.

19.9.2011 v 13:33 | Karma: 27,17 | Přečteno: 2235x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

"O přijetí eura si rozhodneme sami". Jistě, pane premiére?

Předseda vlády České republiky Petr Nečas je v poslední době ústřední postavou "tahanic o euro". Chtěl bych tímto článkem především reagovat na stále omílané tvrzení pana premiéra, že "Česká republika přijme euro tehdy, až náklady na udržení koruny převýší náklady na zavedení jednotné evropské měny" (článek na Novinky.cz) či jeho tvrzení v dopisu Petru Machovi: "Znovu zdůrazňuji, že bez aktivního projevu vůle se nemůže žádný členský stát EU stát stát členem eurozóny".

18.8.2011 v 8:02 | Karma: 30,06 | Přečteno: 4033x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

Kolik platíme politickým stranám?

Včera jsem publikoval článek navrhující přispět k narovnání politické soutěže zrušením (či výraznou změnou) dotování politických stran ze státního rozpočtu a ústavním uktvením povinnosti nemít deficitní rozpočet na úrovni státu. Několik čtenářů mi napsalo (i když ne v diskusi), že běžný čtenář nemívá představu o tom které strany a v jakém objemu získávají dotace. Nyní chci tuto informaci doplnit.

22.4.2011 v 12:44 | Karma: 20,11 | Přečteno: 1665x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

Volby? Hlavně svobodné..

V souvislosti se současnou vládní krizí se mluvilo o možnosti předčasných parlamentních voleb. V tomto článku bych se chtěl zamyslet nad současným systémem, zejména na financování politických stran a jejich ekonomické moci. Právě skutečnost, že strany, které jsou momentálně "u moci", mohou s využitím veřejných prostředků ovlivňovat příští volby, považuji za důvod, proč jsou u moci stále stejní lidé. Jsou potom volby skutečně svobodné?

21.4.2011 v 13:33 | Karma: 22,15 | Přečteno: 1943x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

Poděkování ČSÚ za odpověď

19. ledna 2011 jsem na tomto blogu zveřejnil dopis, který jsem jako otevřený adresoval Českému statistickému úřadu. Uvedl jsem v něm pochybnosti ohledně mé schopnosti správně vyplnit "sčítací formuláře". Dnes, 7. února 2011, jsem od ČSÚ obdržel odpověď. Jsem přesvědčen, že podle § 3 autorského zákona se na odpověď ČSÚ nevztahuje ochrana podle autorského práva. ČSÚ jsem v původním dopise upozornil, že jejich odpověď zveřejním. Zbytek článku je tedy odpovědí ČSÚ, ze které vynechávám jen jméno osoby, která se pod odpověď podepsala.

7.2.2011 v 16:31 | Karma: 20,44 | Přečteno: 3253x | Diskuse| Společnost

Karel Zvára

Otevřený dopis Českému statistickému úřadu

Čeká nás "sčítání lidu, domů a bytů". Jako člověk, který se snaží nic nezanedbat, jsem si tedy otevřel stránku www.scitani.cz, vyhledal sčítací formuláře a prostudoval nápovědu. Vím, že mám na základě zákona povinnost vyplnit všechny povinné údaje podle pravdy. Zjistil jsem však, že to zřejmě nedokáži. A že mi tedy hrozí, že budu muset zaplatit pokutu ve výši 10.000 Kč. Já ji však nebudu chtít zaplatit. Stát totiž po mě chce něco co mu prostě nemohu dát. Proč? Pojďme se podívat na jednotlivé otázky a na problémy, které s nimi mám. Zbytek článku je textem, který zašlu Českému statistickému úřadu. Jako člověk, který má ke statistice blízko, totiž vím, že je lepší "chybějící pozorování" než nesprávný údaj. A penalizovat "chybějící pozorování" považuji za obrovskou chybu. Zákon totiž zvýhodňuje uvedení věrohodných nesprávných údajů před jejich neuvedením. Kromě (alespoň pro mne neakceptovatelného) zasahování do soukromí tedy sčítání lidu "zjistí nějaké údaje", které však dost možná nebudou odpovídat skutečnosti. A toto zasahování do soukromí za účelem zjišťování nevěrohodných údajů nás bude stát více než 2,5 miliardy Kč. Přidejte si tedy ke "Kalouskově složence" dalších 250 Kč za každou osobu. Doporučuji všem, aby se podívali na www.scitani.cz a zjistili, zda jsou schopni tyto formuláře úplně a správně vyplnit. No a pokud ne, můžete napsat ČSÚ dopis také. Jistě budou rádi, že sčítaní občané projevují o sčítání zájem, a že se všemožně snaží dostát povinnostem, které na ně poslanci uvalili skrze zákon č. 269/2009 Sb. Jelikož neposkytnutí přesných a úplných údajů, stejně jako neodevzdání vyplněných formulářů, může být "odměněno" pokutou 10.000 Kč, pečlivě važte odpovědi.

19.1.2011 v 12:36 | Karma: 38,91 | Přečteno: 5418x | Diskuse| Společnost

Karel Zvára

Příští složenka na veřejné dluhy může být skutečná...

Ministerstvo vnitra navrhuje, aby se na úhradě obecních dluhů podíleli i obyvatelé. Alespoň to říká nadpis článku na iHNED.cz. Článek také cituje čtvrteční MF Dnes: "I občané by se ale na oddlužení obce museli podílet, třeba placením vyšší daně z nemovitosti nebo opravou chodníků". Jak je to tedy s těmi obecními dluhy, s veřejným hospodařením vůbec a jak je možné, že by občan obce musel platit nějaké závazky, které dobrovolně nepřijal?

26.11.2010 v 23:47 | Karma: 18,92 | Přečteno: 1864x | Diskuse| Politika

Karel Zvára

Kdo je další na řadě?

Španělská ministryně financí Elena Salgadová vyloučila, že by její země potřebovala finanční pomoc. Říkal jsem si, že už jsem něco podobného kdysi slyšel, ale neměl jsem čas to dohledávat. A hle, během pár desítek minut se potřebné odkazy objevily na mé facebookové zdi. A jelikož moji "zeď" na facebooku čte relativně málo lidí, podělím se s vámi o odkazy na články, kvůli kterým jsem dnes měl pocit deja-vu.

24.11.2010 v 15:15 | Karma: 16,80 | Přečteno: 1300x | Diskuse| Ekonomika