Co všechno pro nás komunál dělá... a co nás to stojí?

16. 08. 2010 6:15:00
Praha a její městské části pracují každý rok s obrovskou sumou peněz, v roce 2010 konkrétně s příjmy ve výši téměř 50 miliard Kč. Výdaje přitom mají příjmy o 11 miliard Kč překročit. Kde se ty peníze berou a za co je komunál utrácí? Právě stručný přehled těchto údajů je smyslem tohoto článku. Každý občan České republiky náleží do nějaké obce, která pracuje s vlastním rozpočtem. A jelikož hlavním zdrojem příjmů obcí jsou daně, má každý důvod seznámit se s rozpočtem své obce a s tím na co jeho obec prostředky vynakládá. Smyslem článku není poskytnout úplné informace o rozpočtu Prahy. Cílem je ukázat čtenářům, že informace o rozpočtu jsou dostupné, a že si sami mohou zjistit na co jejich město vynakládá jejich prostředky (ano, jejich - daně odvádíme pořád - při výplatě, při nákupu, pořád..).

Jiří Benák iDnes.cz

Základní informace o pražských rozpočtech lze najít na webu Magistrátu Hlavního města Prahy. Pro jednoduchost se v tomto článku budu věnovat jen rozpočtu magistrátu. Ten počítá s příjmy ve výši 38.469.147.300 Kč a s výdaji v objemu 47.683.173.900 Kč, tedy s rozdílem výdajů a příjmů (schodkem) ve výši 9.214.026.600 Kč (téměř 20% výdajů).

Příjmy

Největším plánovaným příjmem MHMP je přerozdělený výnos daně z přidané hodnoty (18,8 mld. Kč) následovaný přerozděleným výnosem z daně z příjmů právnických osob (9,4 mld. Kč) a daně z příjmů fyzických osob (9,2 mld. Kč). MHMP zároveň uvádí zápornou částku v třídě 4 (přijaté transfery), konkrétně součet výdajů 3,5 mld. na dotace městským částem a příjmů 2,9 mld z vlastní hospodářské (podnikatelské) činnosti. Rozdíl příjmů a výdajů, tedy schodek hospodaření, je rozepsán v části "financování" (v příloze č. 2). Největší složkou "financování" je "náhrada státních transferů na přímé náklady ve školství". Školství je totiž částečně financováno státem, ten z rozpočtu MŠMT poskytuje obcím prostředky především na mzdové náklady. Tato část "schodku" (7,1 mld. Kč) tedy není skutečným schodkem, ale dočasným krytím finanční potřeby, kterou uhradí stát transferem. Skutečný schodek je financován především úsporami z minulých let a novým úvěrem od Evropské investiční banky ve výši cca 1,25 mld. Kč (50 mil. EUR).

Přehled příjmů a výdajů (bilance) je obsahem přílohy č. 3 rozpočtu.

Výdaje

Výdaje se člení do tříd, každé výdajové třídě přitom náleží komentář. Je zajímavé si komentáře přečíst, odkrývají základní obsah výdajů. Ve druhé kapitole například zjišťujeme, že město dá botanické zahradě cca 57 mil. Kč a zoologické zahradě cca 102 mil. Kč. Magistrát dokonce zajišťuje i vzdělávání, výchovu a osvětu. Na "environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu" dá v roce 2010 cca 15 mil. Kč, na granty "určené pro zlepšení životního prostředí" dá dalších téměř 10 mil. Kč.

Skutečně naditou výdajovou kapitolou je kapitola 03 - doprava. Celkové výdaje v objemu cca 22 mld. Kč se skládají z 11 mld. na provozní výdaje a zhruba stejné částky na kapitálové výdaje. Z této částky připadá 8,6 mld. Kč na "smluvní zajištění PID formou závazku veřejné služby..." (PID znamená "pražská integrovaná doprava"). Náklady jsou oproti předchozímu roku zvýšeny o více než 1 mld. Kč (z toho 962 mil. Kč činí navýšení pro Dopravní podnik Hlavního města Prahy).

Komentář k dotaci obsahuje údaje, které poskytují možnost provádět výpočty. Pro ukázku jsem vybral kompenzaci pro "městské linky mimo DP HMP". To proto, že náklady a dotace se nemohou schovat v přímo ovládané organizaci (DP HMP) a proto, že jde o provoz na území Prahy (a tak zřejmě "kompenzace" nebude navýšena jiným subjektem - např. Středočeským krajem). Kompenzace pro "městské linky mimo DP HML" činí cca 90,8 mil. Kč. Dokument uvádí rezervu (na objížďky) ve výši 1,07 mil. Kč a výkony 3,793 mil. km. Snadným výpočtem (90,8-1,07)/3,793 se dobereme k ceně za kilometr. Ta činí cca 23,66 Kč. Částka poskytnutá MHMP přitom uživatelům není poskytována zdarma a tak není celým příjmem dopravců. Je 23,66 Kč/km moc nebo málo? Sám nevím a ani vědět nemohu. To proto, že cenu lze bezpečně zjistit jen na trhu a dotování městské dopravy trh nahrazuje. Žádný blázen nebude provozovat soukromou linku, když musí konkurovat soupeři, který dostává jen za to, že jezdí (třeba bez pasažérů), kompenzaci 23,66 Kč/km.

Každý může namítnout, že celková dotace ve výši 8 mld. Kč (která odpovídá více než čtyřem tisícům ročně na každého dotčeného obyvatele pokud předpokládáme, že dotčených je 2 mil. osob) musí pokrýt též významné investiční náklady, zejména na výstavbu metra, rekonstrukci vozového parku a podobně. Investiční náklady Prahou zřízených organizacích jsou však uvedeny v kapitálových výdajích. Rozpočet pro rok 2010 výslovně uvádí nákup autobusů, obnovu vozů metra, výstavbu prodloužení metra A i zpracovávání projektové dokumentace pro trasu metra D.

V oblasti kultury, sportu a cestovního ruchu Praha plánuje vydat cca 1,8 mld. Kč, z toho na kulturu 402 mil. Kč (a z nich 233 mil. Kč na granty nezávislým kulturním subjektům v oblasti kultury). A já jsem se bláhově domníval, že kultura je odvětví jako každé jiné, a že tedy divadla, kina a různé galerie soutěží o své návštěvníky svojí nabídkou (včetně ceny vstupenek). Každý Pražan tak dává na granty pro kulturní subjekty průměrně 180 Kč ročně. Ať se mu to podporované umění líbí nebo ne.

Inu, jak říkal Humphry Appleby v Jistě, pane premiére: "Divadlo přece není zábava. Je povinnost udržovat velké kulturní dědictví: obrazy, které nikdo nepotřebuje vidět, hudbu, kterou nikdo nechce slyšet, hry, které jen málokdo chce sledovat. To přece nemůžete nechat jen tak zaniknout jen proto, že to nikoho nezajímá".

Zadlužení

Výdajová kapitola "pokladní správa" ukazuje především finanční náklady. 1,1 mld. Kč je určeno na úroky z vlastních vydaných obligací a na úvěry především od EIB.

Samotnou zadluženost města odhaduji (s ohledem na komentář a nový úvěr od EIB) na zhruba 25 mld. Kč. To představuje něco přes 19 tisíc Kč na obyvatele Prahy (hrubý výpočet: 25 mld. / 1,285 mil). Neobsahuje zadlužení jednotlivých městských částí ani zadlužení státu.

K zadlužení městských částí.. Věděli jste, že Praha 7 se chce zadlužit o více než miliardu Kč a pořídit si (pro svůj malý obvod) novou radnici za 1,6 mld. Kč? S necelými 44 tisíci obyvateli to je (předpokládáme-li že si půjčí jen miliardu Kč) přes 22 tisíc Kč na jednoho..

Závěr

Mám dojem, že prostě platíme víc než bychom museli pro zajištění provozu města. Za městskou hromadnou dopravu dost možná platíme mnohem víc než bychom museli kdyby fungovala na přísně soukromém principu. Platíme spoustu peněz na kulturu - i na tu, kterou bychom jinak nepodporovali ani nepostrádali. Sami si platíme Velkého bratra - výstavbu a provoz kamerového systému nejen na silnicích, ale prakticky všude. Na mzdách 1.864 zaměstnanců Magistrátu dáváme 1,1 mld Kč. To je skoro tisíc korun na obyvatele Prahy. Přímo k neuvěření je financování public relations (PR), jde konkrétně o necelých 51 mil. Kč. Platíme si tak totiž nástroje, jimiž se námi placení úředníci a zastupitelé snaží nás (voliče, daňové poplatníky, obyvatele města) ovlivňovat (viz Public relations). O možné spojitosti mezi městským nájmem billboardů a slevách v předvolební kampani raději ani nebudu spekulovat.

Podle mého názoru je možné poměrně snadno a rychle snížit objem rozpočtů alespoň velkých měst. Například financování kultury či public relations považuji za zbytečné (a tedy škodlivé, zbytečně se tak utrácejí peníze daňových poplatníků). Ani jedna z těchto kategorií není nezbytná pro každého obyvatele Prahy; každý tak může přímo podporovat to, co považuje za potřebné. O pražské dopravě se tvrdí, že je "částečně liberalizovaná". Jsem přesvědčen, že to není pravda. Služby sice kromě DP HMP poskytují i další organizace, úhradu velké části nákladů však provádí stále Magistrát, a to z daňových výnosů. Skutečnou liberalizací dopravy bychom mohli rozpočtu ušetřit několik miliard. Také by se dobře mohlo stát, že se ujmou z dnešního pohledu "alternativní" způsoby dopravy, například spolujízda či nepravidelná soukromá sběrná doprava (minibusy na zavolání či zamávání). Při souběžném snížení daňové zátěže by tak každý poplatník odváděl řádově o tisíce korun ročně méně. Jsem přesvědčen, že plně komerční dopravní služby poskytnou kvalitní dopravní obslužnost s náklady nižšími o dotaci.

Obyvatelé Prahy nejsou nevolníky úředníků či zastupitelů. To úředníci jsou služebníky a zastupitelé zástupci voličů. Pokud vám není jedno, co se z vašich peněz platí, máte příležitost si to zjistit a nejpozději v příštích volbách i ovlivnit.

Autor: Karel Zvára | pondělí 16.8.2010 6:15 | karma článku: 14.83 | přečteno: 1639x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

Jiří Žamboch

Putinovo dnešní vojenské srovnání NATO a Ruska záměrně kulhá.Situace Ruska je o dost lepší

Dnešní srovnání NATO Putinem dalším chytrým Putinovým tahem.Prohlášení "Rusko vydává desetkrát méně na obranu než Spojené státy, tak je ruský útok na NATO nesmyslný." má ukolébat veřejnost evropských členů NATO.Je to však jinak.

28.3.2024 v 20:10 | Karma článku: 7.98 | Přečteno: 185 | Diskuse

Jan Pavelec

ČR má se svým upoceným pojetím liberalismu 200 let zpoždění.

Podle Listiny základních práv a svobod se Česká republika nesmí vázat na jakoukoliv výlučnou ideologii či náboženské vyznání, a podle Ústavy má být státem sociálním, nikoliv (neo)liberálním.

28.3.2024 v 15:50 | Karma článku: 13.73 | Přečteno: 206 | Diskuse

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 28.75 | Přečteno: 613 | Diskuse

Petr Duchoslav

Ruský břeh Roberta Fica

Jsem proslovenský, dělám vlasteneckou a suverénní politiku, vše jen pro národ. Tak by se stručně dala charakterizovat politika staronového premiéra Roberta Fica. Zní to sice líbivě, ale realita je bohužel jiná.

27.3.2024 v 9:24 | Karma článku: 25.27 | Přečteno: 529 | Diskuse

Petr Štrompf

Utažený kremelský šroub. Stržený závit pak způsobí pohromu

Islamisté vraždící v Moskvě. Mrtví na obou stranách ukrajinské fronty. Represe režimu, žijícího ve strachu o sebe samého. Šrouby stále utahuje a bude je utahovat ještě víc.

26.3.2024 v 17:34 | Karma článku: 18.92 | Přečteno: 472 | Diskuse

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...